Smart-Ekonomi - FAQ (Vanliga frågor)

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren gällande Smart-Ekonomi. Frågorna är indelade i sektioner.

Allmänt

Jag har provat programmet och vill vara en kund - hur blir jag det?
Skicka ett mail till salj@smart-ekonomi.se och ange att du vill bli kund. Kom ihåg att inkludera ditt företagsnamn. Vi kommer då att öppna ditt konto och se till att ditt konto inte stängs i slutet av testperioden. Du kan också ringa oss om du föredrar det.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, vad ska jag göra?
Klicka på det orangea frågetecknet längst upp till höger bredvid "Användarnamn". Ange din e-postadress och systemet kommer att skicka dig ett nytt, automatiskt genererat lösenord till din e-post. Har du fortfarande problem att logga in, skicka ett mail till support@smart-ekonomi.se och ange ditt företagsnamn så skickar vi ett mail med inloggningsuppgifterna. Observera att om du slår fel lösenord 5 gånger i rad, låses ditt konto av säkerhetsskäl. Därefter kan du inte återställa ditt lösenord själv utan du måste skicka ett mail till support@smart-ekonomi.se, att låsa upp kontot.

Är er hostingpartner säker och stabil?
Vi har valt en av Skandinaviens bästa hosting center, i Wannafinds / Zitcoms hosting-anläggningar. Dessa hosting-anläggningar har en hård säkerhetspolicy vilken är reviderad av revisionsbolaget Deloitte. Dessutom är dessa hosting-anläggningar certifierade av DS Certifiering - se deras certifikat här. Med andra ord är din data i säkrare händer än om du lagrar den på en dator. Det tas daglig backup på all vår data som säkerhetskopieras till en annan server, så även om olyckan är framme och vår server kraschar kommer din data vara i säkert förvar på en sekundär server.

 

 

Bokföring

 

 

Kan jag ta bort en verifikation?
Nej, du kan vanligtvis inte ta bort verifikationer som redan har bokförts i bokföringsprogram. Vad du behöver göra är att skapa en motsvarighet för att korrigera denna. En motsvarighet är en upprepning av verifikationen som du vill ändra, men mot motsatta konton. Denna verifikation kommer då att "nollställas". I texten kan du skriva t.ex. "korrigering av verifikation XX".


Jag har gjort fel i bokföringen - kan jag ta bort allt och börja om från början?
Om du vill börja om behöver du skicka ett mail till support@smart-ekonomi.se och be om att nollställa ditt konto så att du kan börja om. När ditt konto har nollställts kan du påbörja en ny testperiod, och på så sätt börja om igen. Det kostar ingenting att börja om, dock får du endast lika många dagar tillgodo som du hade på din första testperiod. Kom ihåg att inkludera ditt företagsnamn och e-post som du använde vid registrering när du kontaktar oss.

Hur får jag rätt ingående balans?
För att göra detta behöver du bokföra korrekt belopp i starten. För att undvika fel måste debet och kredit vara i balans.

Hur avslutar jag ett år (bokslut)?
Skicka ett mail till support@smart-ekonomi.se

Vad kan jag använda modulen "Importera bokföringskladd"till?
Denna modul kan vara väldigt smart om du vanligtvis bokför många identiska poster. Ett exempel skulle kunna vara ett fastighet som hyr ut lägenheter med många identiska poster i form av hyresintäkter varje månad. Genom att spara dessa i ett Excel-ark, kan du enkelt ändra datum och fakturanummer för att omedelbart kunna bokföra många poster snabbt och enkelt. Vi har testat att importera 2000 bokföringsposter och det tar ca 2 minuter!

 

Var ser jag min moms?under ditt saldo kan du välja vilken period du vill visa moms för - tryck på uppdatera och momsen för denna period visas. Du kommer då att få upp saldot på ditt skattekonto. Se vår video om hur du enkelt läser av momsen här

När väljer jag debet eller kredit?
Beroende på om du ska bokföra till resultaträkningen eller balansräkningen skiljer det sig om du ska välja debet eller kredit. RESULTATRÄKNING: Intäkter är kredit och kostnader är debet. BALANSRÄKNING: Tillgångar är debet och skulder kredit. I systemet är där en liten ikon bredvid DEBET / KREDIT - håll musen över och du ser direkt vad som är debet och kredit.

 

 

Fakturering

Hur skapar jag en kreditfaktura?
Bara skapa en faktura med "-" (minus) framför beloppet (eller antalet varor t.ex.) och beloppet visas negativt. När summan av fakturan är negativ kommer det per automatik bli en kreditfaktura, och överallt där det normalt sett står faktura står det nu istället kreditfaktura. Detta sker automatiskt! OBS - Du kan inte sätta ett "-" (minus) framför om det finns data i fälten - då måste du först rensa fälten innan du kan skriva "-" (minus) och därefter beloppet.

Kan jag fakturera i utländsk valuta?
Ja, det kan du. Du skapar fakturan för att sedan välja mellan ett antal olika valutor. Under inställningar kan du välja de valutakurser som skall användas för redovisningen.

Kan jag använda min logotyp på fakturan?
Ja, det kan du - du väljer filen för logotypen du vill använda på din faktura under Inställningar -> Fakturering. Filen måste vara i JPG eller GIF.

Kan jag göra ett utkast på en faktura men att vänta med att skicka den?
Ja, det kan du - Du skapar bara fakturan och klickar sedan på Spara utkast. Du hittar fakturan igen under Faktura -> Utkast.

Ska jag bokföra fakturor?
Smart-Ekonomi bokför automatiskt de fakturor och kreditfakturor du skapar. När du skickar fakturan väljer du till vilket konto försäljningen ska bokföras på. Likaså när du klickar på en faktura som är betald av kund bokförs betalningen automatiskt mot det konto du valt.

Förhandsgranskning av din faktura i Safari
Använder du webbläsaren Safari (vanligt för Mac-användare), är pop-up fönster som standard blockerade. Detta måste du välja bort. Detta kan antingen göras genom att trycka på CTRL + SHIFT + C eller genom att gå in i webbläsarens meny och avmarkera "Blockera pop-up-fönster". Då kommer du att kunna se förhandsvisningar av din faktura i form av pop-up-fönster.

Jag fick inte svar på min fråga - hur får jag det?
Skicka ett mail till oss på support@smart-ekonomi.se så hjälper vi dig med glädje. Har du abonnemang för telefonsupport kan du även ringa oss på tlf . Observera att våra supportmedarbetare inte kan svara på redovisningstekniska frågor här, då behöver du ta hjälp av en revisor ellerliknande. Våra supportmedarbetare berör endast frågor som rör Smart-Ekonomi (programmet). Anledningen är att våra supportmedarbetare inte är utbildade revisorer eller har utbildning i bokföring och det får inte riskeras att de ger dig ett felaktigt svar.